PAGE  
21

Packer, ANI and the Ethics of Corporate Secrecy

Rodney Tiffen

Discipline of Government and International Relations, University of Sydney

[First published in Current Affairs Bulletin, June–July 1998]

On April 7, 1997 ABC’s Four Corners screened ‘Packer’s Power’ by reporter Sally Neighbour and producer Mark Maley.  Apart from offering an impressive array of testimony to Packer’s influence and determination, the program made two major revelations.  One concentrated on Packer’s failed lobbying to win the licence for the Sydney casino, especially his company’s efforts to discredit their main competitor, the Leighton-Showboat consortium.  The other concerned transactions while Packer was the dominant shareholder in ANI, which had contributed to that company’s continuing problems after his abrupt exit from its share registry in late 1991.  The reactions to the program and the public careers of the two issues illustrate much about the contrasting ethics and avenues of disclosure in the public and corporate spheres.

The program revealed new information about the Packer consortium’s vigorous campaign to gain control of the Sydney casino under the Fahey coalition government in 1994.  Their determined attempt to discredit the competing consortium included making charges about the large Australian construction company Leighton, and going to America to obtain police information about Showboat, then feeding it to Bob Carr and the Labor opposition, who used it in public attacks on the government and on Leighton-Showboat.  The program reported that James Packer told Liberal MPs that he was calling with a message from ‘the old man’, that if we don’t get the casino licence, then you’re ‘fucked’.

The other part of Four Corners concerned the sorry history of ANI in the years following Packer’s departure as the dominant shareholder in November 1991.  It detailed some of the transactions and behaviour in ANI during Packer’s reign there, and most controversially ANI’s secret acquisition of a small Packer company, which later became a major source of loss.

At least as revealing as the Four Corners report itself were the reactions to the program.  Most basically the responses showed the reluctance of many to publicly criticise or probe Packer’s affairs, a fear probably reinforced when Packer sued the ABC for defamation (SMH 15-4-97).  But in addition the responses graphically illustrated the different dynamics of controversy in the party political and corporate spheres.  The casino lobbying, but especially Labor’s - rather than Packer’s - role, immediately became a focus of controversy.  The Liberal opposition tried to pin on Bob Carr, now Premier, the accusation of receiving ‘stolen’ documents, while disingenuously avoiding any public imputation that it might have been people connected with the Packer bid who did the ‘stealing’.  This line of attack lost much of its sting, when the Louisiana police officer who had made the accusations on Four Corners seemed to retract much of the charge.  When questioned later about how they got the information, and whether it was due to the illicit co-operation of members of the Louisiana police, the officer’s tone changed.  (The dramatic terminology used by the Opposition about ‘stealing’ information and being the recipient of stolen property is a favourite but essentially misleading ploy.  ‘Stealing’ information - in this case presumably copying documents - is fundamentally different from stealing an object, where the original owner is then deprived of it.) 

Reviewing the subsequent controversy, Herald correspondent David Humphries commented on the ‘strange reluctance to mention the name at the centre of the story, … the unwillingness of the representatives of public interest and the State’s paramount tribunal, the Parliament, to tangle with Australia’s richest citizen.  They baulk even at mentioning the Packer name … They tap-danced around the central issue, each side trying to score points without incurring the wrath of the Packer camp’ (SMH 12-4-97).  

Humphries skilfully reviewed the politicians’ zeal in pursuing each other, and their mutual reluctance to comment on Packer.  Equally revealing, however, was the way the media themselves concentrated overwhelmingly on the political controversy over the casino but barely covered the issues arising from Packer’s behaviour in ANI.  Even though the substance of the latter allegations was much more serious, both the political and media reactions were far more muted.  The Herald itself devoted at least four times more coverage to the casino than to ANI.  

The Four Corners revelations about the casino lobbying demonstrated the ruthlessness of the Packer camp, revealed some of the subterranean manoeuvring to influence public perceptions, and showed that the links between the Packer group and the state Labor opposition were much closer than either had been willing to admit publicly.  The information about these machinations and connections had spice and colour, with strong implications of political hypocrisy.  They formed a further example of an almost twenty year alliance between the Packer camp and influential segments of the NSW ALP (Tiffen 1995).  They provided the ingredients for a brief but vigorous political circus.

There was no comparable follow-up attention to ANI, no posturing by politicians, no intense media coverage.  Its story emerged primarily in brief, fragmentary reports, separated by long silences, and generally reported not on the front or features pages, but in obscure stories deep inside the business sections.  Nevertheless, the  ANI revelations were of a much deeper nature, going to the heart of corporate governance and of regulatory enforcement, revealing how Australian investors are made vulnerable by the abysmal standards of corporate disclosure. 

Packer and ANI

Kerry Packer became the dominant share-holder in ANI in April 1989 buying 48% of the stock.  This blue-chip Australian company’s share price had crashed to $1.40, following its disastrous, secret relationship with the collapsing Spedley corporation, which cost ANI over $200 million.  Later Packer brought in Al ‘Chainsaw’ Dunlap to run the company.  By November 1991, Packer had sold out of ANI, and Dunlap had become Packer’s chief executive.  However in the preceding period, Dunlap oversaw ‘a program of asset sales and debt reduction’.  In Dunlap’s diagnosis, the company was bloated and self-indulgent and needed radical surgery to survive.  With Packer’s support, and aided by two Board members (Evan Rees and Paul Reading) who, for their role in this program of cost-cutting, both received $1 million bonuses, he reduced ANI’s work force from 14,000 to 6,000 (Dunlap 1996, p.77-78). 

The critical events happened in the second half of 1991.  In September, Packer reduced his share-holding in ANI from 48% to 30%, while reassuring all that he had no intention of selling further stock.  The composition of the Board and management remained as they had been.  In this period ANI acquired for $2 million a German environmental company, ABT, owned by Packer’s Consolidated Press Holdings (CPH).  The price was cheap, but included ANI assuming all liabilities.  ABT soon after passed into the ownership of ANI’s recently purchased subsidiary in Europe, Holter.  In November 1991, two weeks after ANI acquired ABT, Packer sold his remaining shares at a price of $2.04 each.  He had made a profit of around $200 million in two and a half years on his initial investment.

The Four Corners program for the first time brought into sharp public focus the transactions conducted in 1991, which had belatedly and very partially become public in late 1996.  The essential sequence of events is clear.  ANI, when Packer was the dominant shareholder, had secretly acquired a Packer company.  Almost immediately Packer sold out of ANI at a handsome profit.  The later write-offs on Holter demonstrated that ANI’s future performance was badly affected by the secret acquisition.  What remains obscure are the perceptions and motives of those directly involved.

The most immediate legal question was whether in not disclosing a related parties transaction the ANI Board in 1991 had broken the law, and/or whether ANI would mount a legal suit to recover some of the losses subsequently incurred.  A Sydney Morning Herald report (12-4-1997) noted that the directors had been aware of the delicate nature of buying a business belonging to a major shareholder.  ‘ASX listing rule 3J3 required the deal to go to ANI shareholders if it was worth more than 5 per cent of shareholders’ funds.’  After receiving an initial valuation of $32.2 million, they sought a second which valued the transaction at only $18 million.  Despite the large discrepancy, the Board accepted the advice that the lower estimate was accurate, and thus that they had no obligation to notify shareholders.  In the event, this second, convenient estimate proved wildly wrong.

The future performance of ANI was hardly glowing testament to Dunlap’s vaunted skills.  ANI performed better in 1990 than in any year since (AFR 15-11-97).  The share price since Packer’s sudden exit has been extremely volatile, with occasional brief peaks of over $2.00.  But for the bulk of the time it has been very considerably less than the price CPH sold for.  A year later, it had fallen to $1.39 (AFR 27-11-92), back down to the price at which Packer had bought in 1989.  In 1996, it hit its trough at 96c, although in 1997 it recovered substantially to be worth over $1.50.    

The primary cause of ANI’s poor performance in the years since was the company’s venture in European environmental engineering through its subsidiary Holter.  During the Packer regime, amidst all the divestments, ANI made a disastrous acquisition.  In mid 1991, they made a foray into European environmental engineering, through the purchase of Holter.  ‘The company hoped the purchase would result in a successful, profitable, new core’ (SMH 18-4-97).  Instead according to ANI management, it cost them a staggering $400 million.  ANI’s Holter-related losses are not only a study in a disastrous investment, but also in non-disclosure.  For some years, the scale of ANI’s Holter disaster emerged only in very partial ways, obscured by optimistic forecasts (eg AFR 6-11-92; 9-3-93).  Eventually, in 1996, ANI revealed the full scale of the Holter debacle.  

The specific role played by the acquisition of ABT within those losses has been very hard to determine.  However, for most of the period, neither the public nor ordinary ANI shareholders could even pose that question because they did not know the transaction had occurred.  For an astounding five years, the purchase of ABT from CPH remained secret.  The Financial Review commented (26-9-96) that it seemed ‘odd’ ‘that ANI does not appear to have announced the acquisition of ABT … ABT bounced from the ConsPress balance sheet to the Holter balance sheet, with an apparently brief touchdown on the ANI balance sheet in between, rather like a stone skipping across the water.’  

The acquisition became public only in September 1996 and then only because of an unusual conflict on the ANI Board.  Ross Palmer had sold his company Palmer Tube Mills to ANI, in exchange for some cash plus a very large parcel of ANI shares, amounting to about 5% of ANI’s total share-holding.  Later he was elected to a place on the Board.  However Palmer discovered that ANI’s performance and hence the value of his shares was being severely damaged by the Holter disaster and by the company’s secret purchase of ABT. 

Defying a decision of the Board, Palmer and his ally Fred Smith disclosed to the Australian Stock Exchange that they headed a Board committee inquiring into issues relating to the acquisition of ABT.  This provoked a reaction by other Board members, who successfully challenged Palmer’s position at an extraordinary General Meeting in October 1996 where he was voted off the Board.  Soon after, he sold all his ANI stock.  (Palmer had made a loss of $24 million, compared with what he would have had if he had not taken ANI shares in 1994.  The value of his shares had declined by a quarter in two years - SMH 19-11-96.)  The orientation of shareholders, especially of the large institutional shareholders, was to rid the Board of the destabilising influence.  They were more interested in future performance than determining the truth about the past: 

The institutional shareholders knew … they were voting on a choice between an ANI run by Ross Palmer and an ANI managed by Stancliffe and Chenu, with an entirely new board promised early in the new year.  While most institutions were as mad as hell about the size of the ABT losses, they had reached the conclusion that taking legal action against ConsPress or whoever else was deemed in the wrong was not going to get the share price up in the next 12-18 months (AFR 22-10-96).

However after this belated and unwilling public exposure, the Board was forced to institute a new inquiry.  They announced that they had engaged Bob Ellicott QC and that he was expected to report before year’s end.  

The announcement of the Ellicott inquiry initiated a series of anti-climaxes, marked at each stage by new reasons for delay, and followed by less disclosure than expected or promised.  Whatever the quality of the Ellicott report and the various other legal reports ANI has commissioned, their most important public role has been as a rationale for deflecting and defusing demands for public disclosure.  The ongoing nature of the inquiries provided the company and the regulators with a ready excuse not to respond on the substance of the issues.  The company’s repeated failures to deliver what had been promised either on time or in substance would not have been possible if they had been under the more intense and consistent public scrutiny which cabinet ministers must face.  

While it was first promised that Ellicott would report in late 1996, this was delayed because of his poor health.  Rather than seek a punctually delivered report from some other source, they decided to wait for Mr Ellicott’s health to improve.  In February and March 1997, ANI’s public comments suggested the report would be available at the end of March (AFR 4-3-1997).  After Four Corners went to air, ANI said that the allegations raised in the programme were already being considered by Ellicott and it would be inappropriate for them to comment before his report (SMH 9-4-97).

However the delivery of the Ellicott report at the end of April was another anti-climax.  ANI’s public response was simply to announce further delay - ‘no decision would be made until further information was received’ (AFR 29-4-97) - and refusing further comment. ANI’s receipt of the much anticipated report was mentioned by the Financial Review on page 22 in an obscurely placed story of a dozen short paragraphs.

Again ANI severely under-estimated how long its newly commissioned legal advice would take.  In mid-May CEO ‘Mr Stancliffe said ANI would make a statement on the Ellicott report in two weeks’ (AFR 15-5-97).  Even at the end of month, press reports still speculated that the long delay suggested the probability that ANI would mount legal action (AFR 30-5-97).  Eventually, at the end of July, three months after receiving the Ellicott report and fully nine months after the Board’s public split, ANI announced it would not take legal action against Packer to seek to recover the money (AFR 30-7-97).

The decision not to litigate attracted no critical and some laudatory comment in the business press.  The Financial Review’s Chanticleer columnist, Ivor Ries, for example, applauded: 

Daniels and his fellow ANI directors this week reached the unanimous decision that there are far better ways to improve shareholder value than to go after Kerry Packer’s Consolidated Press group, and various other parties, on a legal wild goose chase.  That decision wasn’t taken lightly.  It was also a decision that involved a balance between the needs of a strife-torn company to get on with life and the balance of probabilities of winning a long and expensive court case. … In short, the litigation route involved locking ANI into a high-risk, backward-looking move that would bog the company down for several years (AFR 30-7-97).

Public comments justifying the decision invoked three main reasons: first that mounting a legal case was backward rather than forward looking, that would not help and may hinder ANI’s prospects, especially because it would command so much management attention; second that the sum involved was ‘only’ $40 million, which meant that it was not worth pursuing; and, third, that there were complexities and ambiguities which cast some doubt over the outcome of the case.  Chanticleer, for example, commented that ‘while $400 million might be worth going into battle for, $40 million of “maybe” money looked a lot less attractive.’

The first of these reasons is a matter of commercial judgement, but the second and third require further comment.  In its statement justifying the decision not to take legal action, ANI said that ‘Of these total losses, approximately 10 per cent have been assessed by ANI as arising directly from the acquisition itself of ABT.  Therefore the vast majority of the losses incurred by ANI arose from post-acquisition issues and from Holter’s non-ABT activities’ (AFR 30-7-97).  While some may question the calculus by which $40 million was dismissed so quickly as a negligible amount, equally interesting is how the figure was derived.  It is not clear from the public statements whether the figure of 10% comes from the Ellicott report or is ANI’s own belated estimate.  Nevertheless it was immediately accepted as undisputed fact in all future press comment.  In the absence of public detail allowing any independent valuation, the phrase that leaps out of ANI’s statement is ‘arising directly from the acquisition itself’, and one wonders whether other costs arose indirectly.  

The apparent certainty about the figure contrasts with ANI’s own earlier statements.  For example, the 1996 annual report stated: ‘The directors are unable to provide a reasonable estimate of the potential liability, if any, of the chief entity (ANI) under the indemnity’ (SMH 14-8-97).  It is also considerably less than many apparently well-informed earlier estimates.  For example, an article consisting of quotes and paraphrases from ANI’s chief executive officer, Peter Stancliffe, referred to ABT as ‘the prime source of the company’s woes’ (AFR 19-2-97).  In the lead-up to the extraordinary General Meeting in September 1996, a figure of up to $250 million was attributed to ABT (AFR 26-9-96).  Elsewhere in the same day’s Financial Review it was put at $200 million.  The single most comprehensive press article on the episode, which appeared in the Herald the Saturday after Four Corners, also accorded it a major role: ‘But nobody knows what percentage of ANI’s recent losses flow from ABT.  Estimates range from significantly less than $100 million to the bulk of the $234 million written off last year’ (SMH 12-4-97).  It is against the background of such estimates that the later figure of $40 million was pictured as trivial, and one wonders how all such earlier reports were so badly misled.

The third reason given for not proceeding with legal action was the certainty that Packer would vigorously contest the action, and there was speculation about the possible counter-case which CPH could mount.  It was suggested, for example, that ANI’s problems were of its own making, that it showed a lack of due diligence because it had been manager of ABT for some months before the acquisition.  

However the extent to which it made sense to talk of ANI as an entity separate and independent from CPH prior to November 1991 would presumably be the crux of any such legal dispute.  Dunlap was in no doubt that he and Packer were masters of all they surveyed at ANI.  When Dunlap arrived Packer told top executives ‘“this bloke is in charge.  Listen to him, do what he says.”  Over the next three months, I went through ANI, one of Australia’s largest engineering companies, like Godzilla through Tokyo’ (Dunlap 1996, p.77).  When Dunlap had formulated his strategy, Packer supported it, saying ‘it has to be done precisely to this plan.  If any of my directors try to interfere, they will be instantly sacked’ (p.78).  In his discussion of the $1 million given to Rees and Reading for their part in the restructuring Dunlap wrote that it ‘was certainly a powerful inducement to do right by Packer’ (p.79) (emphases added).

Perhaps, if independent voices had been allowed in 1991, they would have supported the purchase.  At this time the dominant forces in ANI seemed to think that involvement in European environmental engineering was going to be a central thrust of the company’s future.  Their optimism proved sadly astray.  Soon afterwards, the trouble started - unforeseen project delays, underestimating the difficulties of doing business in Eastern Europe and unexpected growth in the number of competitors.  Support for the purchase of ABT was consistent with this newly formed strategy.  Nevertheless the extent to which any independent voices were allowed to emerge seems somewhere between negligible and non-existent.  Not only were shareholders not notified, but the degree to which anyone could talk of a strong ANI Board or management independent of interests serving Packer is problematic.  Of course, ANI’s decision not to proceed with the court case means that such answers will forever remain in abeyance.

At the same time as ANI’s prolonged agonising about legal action, there was another public charade of indecision about whether the Australian Stock Exchange or the Australian Securities Commission would act.  Indeed even as he was announcing that ANI itself would not seek legal redress, chairman Tony Daniels raised the possibility of the ASC acting: ‘ANI chairman, Mr Tony Daniels, said he did not know what the ASC would make of the report, given it stood for a broader public interest, against ANI’s focus on its shareholders’ interests. "We chased every line to its ends and we are convinced our decision is correct and the right one for the company"’ (SMH 30-7-97).  Over many months, there were several one sentence comments that both the ASC and ASX were unhappy, concerned, and/or contemplating action (eg AFR 30-7-97) .  The sum of all this intense consideration by these bodies standing for ‘a broader public interest’, however, was zero.

The Stock Exchange’s single act was to suggest that ANI shareholders should approve the action taken six years earlier.  The Sydney Morning Herald correspondent noted sarcastically: ‘If there was a corporate award for closing the gate after the horse has bolted, the Australian Stock Exchange would win hands down - for suggestions it is pressuring Australian National Industries to hold a shareholder meeting to approve the acquisition of the financially disastrous ABT from Kerry Packer ... FIVE years after it happened’ (SMH 14-8-97).

The ASC was a study in passivity.  The first interest it took in the matter was following an approach by dissident ANI director Ross Palmer in September 1996.  However, after Palmer’s exit from ANI, he lost interest in pursuing the matter, and so did the ASC.  After the Four Corners programme put the matter into public focus, however, it re-discovered an interest (SMH 9-4-97).  Soon after this public declaration of action, it decided that its best course was to await the Ellicott report.  Five months after ANI received the Ellicott report, the ASC finally announced ‘there was no basis for legal action’ (AFR 21-10-97).  No reasons were given either for the decision or for the apparently leisurely approach to taking it, both of which had been widely anticipated in press comment (eg AFR 30-7-97).

The ASC also confirmed ANI’s decision not to release the report ‘for reasons of legal privilege’ (AFR 21-10-97).  This anaemic phrase hides an apparently bloodier reality.  ANI chairman, Tony Daniels, described the Ellicott report as ‘very extensive’ and ‘very objective’, comprising more than 300 pages.  ‘He said it would not be released because some parts could be defamatory and could open ANI to peripheral legal disputes’ (AFR 30-7-97).  ‘ANI is believed to have received legal advice that … while the report is unpublished - is seen only by the board and senior management - the company can’t be sued … (because of) the qualified privilege which applies to correspondence between lawyers and their clients.  (But) should the report or sections of it be published later, that protection evaporates’ (AFR 30-7-97).  Rather than offering substantial information, the press only teased its readers with insinuations: ‘Central to the report are some sensational allegations which, for legal reasons, the Herald is unable to report.  Suffice to say ANI agonised over running litigation which, in the end, would have come down to the word of one man against another’ (SMH 29-7-97).

ANI’s decision not to publish directly contradicted its promise to shareholders ‘at the last annual meeting that there would be a full and frank account of what had gone wrong in the environmental engineering play’ (AFR 30-7-97).  While ANI’s decision not to pursue legal action may have been commercially defensible, its decision not to release the Ellicott report seems pure cowardice.  While we are forced to believe ANI’s claim that parts of the report were potentially defamatory, it is hard to accept that Packer, at least, would be keen to pursue such litigation - unless Ellicott QC’s ‘objective’ and ‘thorough’ 300 page report was uncustomarily sloppy, and CPH could discount the possibility that ANI would mount a counter-suit, seeking at least $40 million damages over the affair. 

However, secrecy prevailed.  This was an entirely logical, if unsatisfactory, end to the saga.  All the key questions are to remain publicly indeterminate.  The matter is to be buried by ANI not on the basis of the merits of what happened but because of contemporary expedience.  Moreover the promised report is not to be released, not because it clears those involved but because it contains defamatory allegations.  The outcome is a resounding lack of resolution.

Conclusion

The belated and muted controversy over Packer’s activities before his departure from ANI says much about the difference between disclosure in the public and corporate sectors, and hence about the opportunities for the media to report upon them.  What proved to be an extremely consequential purchase went unannounced to ANI’s shareholders.  Probably only because of the dissatisfaction of a dissident Board member almost five years later did the disquiet over the ABT purchase become public at all.  The resulting inquiry was conducted solely internally rather than by any public authority.  Delay was the most obvious public characteristic of the various proceedings.  Promises of a full reporting were simply abandoned.

The contrast with how this would have developed in the political realm could not be greater.  Instead of a gladiatorial emphasis on raking up dirt and projecting negatives, of an opposition with a vested interest in escalating all misdemeanours into improprieties and all improprieties into scandals, of a determination to probe and ventilate all questionable aspects, we have a sense of justice always subdued to questions of immediate expedience.  The contrast also suggests why business executives sometimes fail to live up to expectations when they transfer to politics.  Nothing in business compares to the unrelenting glare of media attention and an opposition with a vested interest in pursuing and escalating all signs of weakness.  No cabinet minister under attack could have survived the prevarications, delays and reversals in which ANI’s leadership indulged once the controversy became public in 1996-97.

It also shows just how far the norms of corporate governance differ from the public sector insistence on procedural proprieties.  The contrast carries increasingly important ramifications given trends in Australian politics over the last decade and a half.  The Economist recently reported that Australia and Italy had the highest annual privatisation revenues among OECD countries for the five year period, 1993-97 (21 March 1998, p.133).  According to the Reserve Bank, proportionally within the OECD, Australia is second only to New Zealand in the scale of privatisation, with around 1.7% of GDP having passed from public to private ownership in the 1990s (Reserve Bank of Australia Bulletin , December 1997, p.8).  With privatisation, key parts of our socio-economic life are passing from the bounds of public bureaucracy to the norms of private corporations.  

Coincident with the Government’s announcement in March 1998 of plans to complete the float of Telstra, there were reports that Australia had the highest share ownership in the world, while Prime Minister Howard announced that he wanted Australia to become the world’s greatest share-owning democracy (The Australian 16-3-1998).  With the spread of share ownership - admittedly most small holdings are still concentrated among a few blue-chip stocks, including formerly public enterprises - protection for small share owners becomes more important.  Australia’s recent performance here has been decidedly mixed (eg Mark Westfield, The Australian 25-11-96).

All market investments involve some element of risk, but this risk should not be unnecessarily compounded by poor standards of disclosure.  The fate of small shareholders in ANI illustrates the current lack of protection.  These people putting their savings into a venerable, apparently solid Australian manufacturing company saw their share value collapse in the late 1980s with ANI management’s undisclosed adventures in the collapsing Spedley group.  Then after a brief recovery during Packer’s tenure, their share value collapsed again, arguably to at least some extent because of the related parties ABT/Holter transaction, which was disclosed only five years later.  It should also be recalled that the last era in Australia when share ownership became fashionable on a wide scale was during the mining boom at the end of the 1960s.  Many small investors then saw their savings disappear in a series of swindles (Sykes 1978), which belatedly led to some important corporate reforms, although no compensation. 

The trends towards privatisation and wider share ownership and the continuing centrality of large corporations in our socio-economic life have made the quality of corporate governance a more central democratic issue.  ‘Debates over political propriety once began and ended with “the ancient rule that the King can do no wrong”’ (Johnston 1996, p.327). .  Over several centuries, the struggle for democratisation has made governments and rulers more subject to the rule of law.  The actions of executive government, especially those involving financial outlays, are now subject to many checks and requirements for disclosure.  If through fear, deference or expedience, the largest corporations are able to operate in ways that don’t protect smaller players, the quality of our democratic life is diminished.  Whether it is in the corporate or public spheres, the most basic safeguard against unaccountable power is consistent, routine transparency.  

References

Dunlap, Albert J. (1996) Mean Business.  How I save bad companies and make good companies great (New York, Random House)

Johnston, Michael (1996) ‘The search for definitions: the vitality of politics and the issue of corruption’ International Social Science Journal No 149.

Sykes, Trevor (1978) The Money Miners (Sydney, Wildcat Press)

Tiffen, Rodney (1995) ‘The Packer-Labor Alliance, 1978-95: RIP’ Media International Australia, 77, August.

Abbreviations

ABC Australian Broadcasting Corporation

AFR Australian Financial Review

ANI Australian National Industries

ASC Australian Securities Commission

ASX Australian Stock Exchange

CPH Consolidated Press Holdings

SMH Sydney Morning Herald

